Сезон 2009 във Формула 1 започна със значителни промени в правилата. Новият регламент за определяне на шампион е твърде коментиран, както от пилотите, така и от феновете. Но за нас естествено по-интересни са техническите промени в болидите. Най-сериозните промени в техническите правилници за последните десетина години са резултат от световната финансова криза и ограничените спонсорски бюджети. И макар да считаме, че квалификации от сорта на „Формула 1 става зелена” са доста пресилени, ще направим един бърз преглед на новостите.
На първо място се променя конструкцията на болидите, с по-тесни и по-високи задни крила и по-широки, но по-ниски предни крила, като предните крила за пръв път от 1969 година насам ще могат да се регулират от пилота – максимум до 2 пъти по време на една обиколка. Това значително намалява аеродинамичните характеристики на болидите. В същото време това прави автомобила по-малко чувствителен към турбуленцията, ако плътно следва друг автомобил.
Връщат се отново гумите без грайфери, което се очаква да даде до 20% по-добро сцепление и да подобри значително представянето на автомобилите. Което в крайна сметка поне ще компенсира намалената аеродинамика.
Голямата новост е възможността за въвеждането на системата KERS (Kinetic Energy Recovery System). Чрез нея се преобразува кинетичната енергия от използването на спирачките и се съхранява, като с помощта на един бутон освобождаването на тази енергия може да подсили мощността на колата с до 80 конски сили в рамките на 7 секунди на обиколка.
Методите за съхранение на енергията са два – система с маховик, или батерия/кондензатор. Тук в момента има много притеснения – относно сигурността, относно разпределянето на тежестта на болида, кога и как да се ползва допълнителната енергия. „Това представлява една огромна неизследвана територия” – казват на официалният сайт на Формула 1.
По отношение на двигателите – с цел повишаване на тяхната надеждност максималните обороти се ограничават до 18 000 в сравнение с 19 000 об/мин за 2008. Всеки пилот има право само на 8 двигателя за целия сезон, а всеки отбор има право на общо още 4 двигателя за тестове. Когато даден пилот изчерпи своята квота от 8 двигателя ползването на нов двигател автоматично ще му носи наказание от 10 точки или ще стартира последен ако се случи по време на квалификации.
От 2009 година тестовете са ограничени до максимум 15 000 километра и освен това по време на сезона не са разрешени – от седмицата предхождаща първия старт за Grand Prix до 31 декември.